fbpx

Johda ensin itseäsi, sitten vasta muita

Repo Work oli mukana Tampereella Työhyvinvointi-messuilla, jossa kuultiin monia upeita esityksiä ja käytiin hyviä keskusteluja työhyvinvoinnin tulevaisuudesta.

 

Andaksen Eeva Jaakonsalon inspiroiva puheenvuoro, jossa avattiin tuoreita tutkimushankkeesta saatuja tuloksia. Hankkeessa tutkittiin, miten tietoinen läsnäolo vaikuttaa johtajan omaan hyvinvointiin ja miten edelleen organisaation työntekijöiden hyvinvointiin. Tutkimuksessa päädyttiin toteamaan, että jos johtaja hyödyntää mindfulness-menetelmiä, vaikuttaa se suoraan työpaikan muihin ihmisiin. Työyhteisön muiden jäsenten stressitaso laskee samalla, kun esimies löytää tasapainoa omaan mieleensä. Tämähän ei oikeastaan kuulosta miltään ydinfysiikalta, ja tämän perusteellahan jokaisen esimiehen työelämätaitoihin pitäisi ehdottomasti kuulua tietoisen läsnäolon menetelmät.

Työyhteisön jäsenten stressitaso laskee samalla, kun esimies löytää tasapainoa omaan mieleensä.

Monilla meistä saattaa olla kokemus, jonka mukaan työelämä ja elämän monet muut osa-alueet keskenään ovat usein silkkaa kaaosta. Tasapainoilu työn, perheen ja muun elämän välillä vaatii usein vähintään akrobaattisia taitoja. Elämä tuskin millään osa-alueella muuttuu koskaan täysin seesteiseksi, eikä sen tarvitsekaan. Oman mielen hallinnalla voi tuoda työhön ja arkeen sitä tasapainoa, mihin ympäristö ei taivu.

Kuvittele, millaista työelämä olisi, jos siitä saataisiin suodatettua pois stressi ja ylikuormitus jokaisen johtamalla itse omaa mieltään? Kuulostaa utopialta, mutta siihen suuntaan olemme kenties menossa. Mindfulness-harjoittelu on pikkuhiljaa alkanut jalkautua muun muassa peruskouluihin. Tällä kehityskaarella parin vuosikymmenen päästä työelämässä valtaosalla on taidot oman mielen hallintaan ja sitä kautta parempaan työhyvinvointiin.

Kuvittele, millaista työelämä olisi, jos suodatettaisiin pois stressi ja ylikuormitus?

Oman mielen johtaminen on elintärkeää työhyvinvoinnin kannalta. Jos mieli säntäilee eikä anna työrauhaa yhteen asiaan keskittymiseen, ajaudutaan usein multitaskingiin ja stressitason kohoamiseen. Oman mielen hallinnasta, tietoisesta läsnäolosta ja mindfulnessista työhyvinvoinnin parantamisen keinoina on puhuttu jo pitkään. Kyseessä ei kuitenkaan vaikuta olevan vain ohimenevä ilmiö. Työhyvinvointi-messuilla oman mielen hallinta näkyi ja kuului monen tarjoajan työhyvinvointipalvelujen ytimessä. Avaimet omaan työhyvinvointiin taitavat siis usein olla jokaisen omissa käsissä – tai päässä.

 

Anna Kilponen

Kirjoittaja on ekonomi ja yhteiskuntatieteilijä, joka tarkastelee työhyvinvointia hiekkalaatikon ja excelien välimaastosta.